|
Príklady úloh zo SJ pre 8-ročné štúdium
1. K uvedeným slovám napíš slová opačného významu :
- deň ...................................
- smiech ................................
- smútok ...............................
- klamstvo .............................
- začiatok .............................
- nižší ...................................
2. Daj slová do určených pádov :
- okno ( D jednotného čísla)
- žena ( G množného čísla)
- pero ( N množného čísla)
- ježibaba ( L množného čísla)
- húsatko ( I jednotného čísla)
- otec ( D množného čísla )
3. Ktorá skupina slov má rovnaký alebo podobný význam ?
- černokňažník, kúzelník, čarodejník
- zbojník, drak, figliar
- bosorka, kuchárka, striga
4. Napíš vetu, v ktorej budú za sebou nasledovať
zámeno, prídavné meno, podstatné meno, sloveso
5. vymeň jedno písmeno a vytvor nové slovo :
- včela ..............................
- zem ...............................
- mak ...............................
6. Usporiadaj slová do gramaticky správnej vety :
- sú, Danka, spolužiačky, a, Janka
- Na, chodí, každý, piatok, klavír, Danka
- Janka, šitia, krúžok, navštevuje
- do, spolu, kina, často, chodia
7. Urči gramatické kategórie (rod, číslo, pád) a vzor podstatných mien
8. Urči gramatické kategórie (osoby, číslo, čas, spôsob) slovies :
9. Vymysli čo najviac slov s podobným významom k slovám :
10. Utvor rozkazovací spôsob jednotného čísla zo slovies :
- kresliť
- chodiť
- plávať
- usmievať sa
11. V predponách doplň spoluhlásky :
ro_právka, pre_chodca, po_dpis, ro_chod, v_priamený, o_chádzať
12. Ktorá skupina slov je správne napísaná :
- malý žiaci, starý otec, pekný chlapci
- malí žiaci, starý otec, pekní chlapci
- malí žiaci, starí otec, pekní chlapci
13. Napíš :
- oznamovaciu vetu
................................................
- rozkazovaciu vetu
................................................
- opytovaciu vetu
................................................
14. Utvor rýmy k slovám
15. Doplň :
- Aká práca, taká .................
- Komu niet rady, tomu niet .............
- Kto neskoro chodí, sám sebe ................
- kto chce žať, musí .............
16. Utvor básničku z týchto slov :
chlapček - darček - stromček - vianoce
17. Spoj dohromady dve slová tak, aby vzniklo zmysluplné slovo. Vytvor čo najviac takých
slov napr. jež + baba = ježibaba:
more, guľa, plavec, lom, vzduch, drevo, kameň, zem, loď, priečka, pero, kresba, uhol
18. V nasledujúcom texte označ každé nesprávne napísané písmeno :
Usilovný žiaci nemihli pýsať domácu úlohu, ľebo im dopísalo pero a ežte ich aj vypýskal
rozhodca futbalového zápasu medzi ich a susednov triedou za vladovím dvorom.
19. Vytvor z nasledujúcich slovies podstatné mená a z podstatných mien slovesá :
práca, let, bežať, skok, kričať, úsmev, pískať, tancovať
20. Vo vete podčiarkni podmet a prísudok :
Včera som v susedovej záhrade natrhal slivky
21. Nahraď obrazné spojenia jedným slovesom. Napr. padla mu do oka = páči sa mu
- vodí každého za nos -
- drží jazyk za zubami -
- vyšiel na mizinu -
- vyčistil niekomu žalúdok -
- zapíš si to za uši -
22. Napíš mená autorov a kníh, ktoré si v poslednom čase čítal :
Poznámka: Úlohy boli použité na prijímacích skúškach v minulosti a nie je pravdepodobné ich opätovné použitie. Na prijímacích skúškach môžu byť úlohy podobného charakteru !
|
|
Kurzy
Ponúkame:
- Jazykové kurzy pre začiatočníkov aj pokročilých
- Počítačové kurzy
Venujte 2%
Vašich daní na rozvoj gymnázia v Tvrdošíne
Kontakt
Gymnázium Tvrdošín
Školská 837
027 44 Tvrdošín
tel.:043/53 23 061
fax: 043/53 22 690
e-mail: gymts@gymts.edu.sk
|